loading...
ندای مشاور
آخرین ارسال های انجمن
ولی طالبی بازدید : 394 سه شنبه 20 خرداد 1393 نظرات (0)

روش هاي برخورد با عشق نا پايدار نوجواني (2)

در ادامه بحث عشق و روابط ناپايدار دختر و پسر در دوره نوجواني در اين جلسه به روش هاي برخورد با مسئله مي پردازيم. ابتدا بايد عرض كنم عشق پاك و خالصانه بين دو انسان بالغ قابل احترام و ... حتي وسيله اي براي تكامل معنوي و رسيدن به خداست . در افسانه هاي كهن سرزمين ما عشق ليلي و مجنون يا شيرين و فرهاد و غيره هيچ وقت از نوع ناپايدار مورد بحث ما نبوده است (و خداي نا كرده دوستان بحث بنده رو بعنوان دشمني با عشق تلقي نكنند بلكه بنده روش هاي برخورد خودم با مشكل مراجعانم را كه براي رهايي خود و خانواده شان از معضلات عشق احساسي و زود گذر نوجواني مراجعه مي كنند بازگو مي كنم).متاسفانه در جامعه ما تحقيق در اين زمينه ها محدود است و بنده فقط ميتوانم حدس بزنم كه كمتر از 5 درصد عشق هاي نوجوانان منجر به ازدواج و تشكيل خانواده در جواني و بزرگسالي مي شود. با توجه به سه نمونه ذكر شده در پست قبلي تنها چيزي كه از اين جريان عايد دختر يا پسر نوجوان مي شود افت تحصيلي ، افسردگي ، تغيير مسير زندگي خود و حتي گاهي خانواده مي باشد كه ميتوان با تدابير مناسب نوجوانان را در گذر سالم از اين مرحله بحراني ياري نمود.

شرايط برخورد با مسئله
1.      اگر اين رابطه با آگاهي خانواده طرفين و متناسب بودن ساير شرايط و شناخت كافي و اطمينان صد درصد طرفين و خانواده از ازدواج در آينده ، صورت گرفته نياز به برخورد ندارد.
2.      اگر اين رابطه بدون هدفي خاص و اتفاقي و پر كردن اوقات فراغت و همرنگ شدن با سايرين و از روي هوس و ميل جنسي و انگيزه هاي زود گذر شكل گرفته و نتيجه آن قابل پيش بيني است بايد روشي براي ترك آن تدارك ديده شود.
3.      بايد توجه داشت ميل و علاقه و روابط دختر و پسري امروزي نوجوانان بصورت يك مشكل رفتاري و عادت نامطلوب در مي آيد كه براي رفع آن بايد برنامه ترك عادت تنظيم گرديده و با نظارت يك فرد آگاه به مورد اجرا در آيد. (با توجه به اينكه در اكثر موارد مشكل دو طرفه مي باشد طرف ديگر حاضر به كنار آمدن با مسئله نمي باشد و چه بسا مشكلات جدي پيش آيد)
4.      قبل از شروع به كار بايد موضوعات انگيزه ترك مسئله ، اعتماد به نفس و اراده كافي نوجوان براي مقابله با مشكل حل و فصل و تقويت گردد.

مرحله اول:
ابتدا صادقانه به اين سوالات در مورد خودتان پاسخ دهيد
1.      من خودم در كنترل افكار و رفتار خودم در سن ........... تا چه حدي توانايي دارم؟
2.      اعتماد به نفس من در چه حدي است؟(توضيح دهيد)
3.      آيا سرنوشت و آينده من دست خودم هست يا ديگران؟(توضيح دهيد)
4.      من براي حل مشكل خودم به حمايت هاي ....................... نياز دارم.
5.      اراده من براي تصميم گيري و اجراي تصميمات خودم ..................... است.
6.      من مي توانم – نمي توانم با برنامه ريزي اشتباهات و عقب افتادگي هاي گذشته ام را جبران نمايم.
7.      به نظر من عشق ميان دو نفر نتيجه يك اتفاق و تصادف ساده است – نيست ، كه اگر اين اتفاق در موقعيت زماني و مكاني ديگري اتفاق مي افتاد الآن عاشق كس ديگري بودم.
8.      به نظر من عشق ميان دو نفر نتيجه سر نوشت است - نيست.
9.      به نظر من عشق ميان دو نفر اولين و آخرين تصميم است – نيست .
10.  ضرب المثل قديمي (ماهي را هروقت از آب بگيري تازه است ) را قبول دارم – ندارم.
11.  اين جمله "بزرگترين عشق رسيدن به كمال و همان خداوند است و عشق دنيوي ابزار آن مي باشد" را قبول دارم – ندارم.
12.  با اين جمله "انسان بعد از عقد و ازدواج هم مي تواند عاشق همسر و فرزند خود باشد .يعني بعد از ازدواج هم عشق شكل مي گيرد" موافقم – مخالفم.

مرحله دوم:
پاسخ هاي خود به سوالات فوق را با يك مشاور يا فرد آگاه در جريان گذاشته و سعي كنيد بطور منطقي و دلايل موجه به پاسخ هاي مثبت برسيد. اگر پاسخ هايتان بعد از راهنمايي و مشاوره هنوز منفي ميباشد به نتيجه اي نخواهيد رسيد و اگر پاسخ هايتان تا آخر كار با دليل و منطق مثبت باقي بماند مطمئن باشيد در ترك عشق ناخواسته توفيق خواهيد يافت.

مرحله سوم:
هرگاه به پاسخ هاي مثبت سوالات فوق رسيديد كار شما تازه شروع شده است.
1.      سعي كنيد سرگرمي جديدي براي پر كردن جاي خالي طرف در فكر وذهن خود تدارك ببينيد.
2.      تمامي مسير ها به سمت طرف مقابل را مسدود نموده يا تغيير دهيد.
3.      دلايل منطقي خود جهت ترك رابطه را به طرف با احترام ذكر كرده و به تدريج رابطه را قطع كنيد.
4.      مواظب باشيد از چاله رها شده و به چاه نيفتيد يعني جاي خالي يك رابطه عشقي را با شروع ديگر ( به اين فكر كه اينبار مشكلي پيش نمي آيد) پر نكنيد.
5.      ترك اين رابطه نياز به مراقبت باليني دارد. از يك بزرگتر كمك بگيريد تا به اعمال و رفتارتان كنترل داشته باشد يا چند روز يكبار به يك مشاور گزارش عملكرد بدهيد (مانند اكثر مراجعان بنده) و بازخورد و راهنمايي لازم را دريافت نماييد.
6.      زود دلسرد و مايوس نشويد با داشتن صبر و تحمل و تداوم برنامه به نتيجه مطلوب خواهيد رسيد و بتدريج در ساير زمينه هاي زندگي رشد قابل ملاحظه اي خواهيد داشت.
7.      اين كار با توجه به شدت روابط در عرض سه هفته تا سه ماه نتيجه خواهد داد به شرط اينكه تداوم برنامه حفظ و مراقبت باليني به همراه داشته باشد.

توجه: در صورت نياز و تمايل به مراقبه و راهنمايي مداوم ، ارتباط از طريق ايميل روش خوبي مي باشد. پس در صورت داشتن مشكل مشابه سوالات را كپي نموده و بعد از تايپ پاسخ و توضيحات و شرح مفصل مشكل به ايميل بنده ارسال نموده و بعد از تنظيم برنامه بطور مداوم گزارش عملكرد خودتان را ارسال و راهنمايي لازم را دريافت نماييد.

 

برچسب ها عشق نوجوانی ,
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
ولی طالبی: مشاور و کارشناس ارشد علوم تربیتی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
  • پنجشنبه 29 شهريور 1397
  • چهارشنبه 31 مرداد 1397
  • پنجشنبه 07 دی 1396
  • يکشنبه 03 دی 1396
  • پنجشنبه 23 آذر 1396
  • جمعه 27 مرداد 1396
  • پنجشنبه 26 شهريور 1394
  • چهارشنبه 13 خرداد 1394
  • چهارشنبه 06 خرداد 1394
  • يکشنبه 12 بهمن 1393
  • چهارشنبه 21 آبان 1393
  • چهارشنبه 23 مهر 1393
  • دوشنبه 21 مهر 1393
  • چهارشنبه 02 مهر 1393
  • يکشنبه 23 شهريور 1393
  • شنبه 22 شهريور 1393
  • پنجشنبه 30 مرداد 1393
  • چهارشنبه 29 مرداد 1393
  • دوشنبه 27 مرداد 1393
  • پنجشنبه 23 مرداد 1393
  • چهارشنبه 22 مرداد 1393
  • پنجشنبه 16 مرداد 1393
  • چهارشنبه 15 مرداد 1393
  • دوشنبه 13 مرداد 1393
  • دوشنبه 06 مرداد 1393
  • يکشنبه 05 مرداد 1393
  • شنبه 04 مرداد 1393
  • چهارشنبه 01 مرداد 1393
  • سه شنبه 31 تير 1393
  • دوشنبه 30 تير 1393
  • يکشنبه 29 تير 1393
  • جمعه 27 تير 1393
  • پنجشنبه 26 تير 1393
  • دوشنبه 23 تير 1393
  • شنبه 21 تير 1393
  • چهارشنبه 18 تير 1393
  • دوشنبه 16 تير 1393
  • يکشنبه 15 تير 1393
  • پنجشنبه 12 تير 1393
  • يکشنبه 08 تير 1393
  • يکشنبه 1 تير 1393
  • يکشنبه 01 تير 1393
  • شنبه 31 خرداد 1393
  • پنجشنبه 29 خرداد 1393
  • چهارشنبه 28 خرداد 1393
  • دوشنبه 26 خرداد 1393
  • يکشنبه 25 خرداد 1393
  • پنجشنبه 22 خرداد 1393
  • چهارشنبه 21 خرداد 1393
  • سه شنبه 20 خرداد 1393
  • دوشنبه 19 خرداد 1393
  • يکشنبه 18 خرداد 1393
  • شنبه 17 خرداد 1393
  • سه شنبه 13 خرداد 1393
  • دوشنبه 12 خرداد 1393
  • پنجشنبه 08 خرداد 1393