loading...
ندای مشاور
آخرین ارسال های انجمن
ولی طالبی بازدید : 1907 چهارشنبه 29 مرداد 1393 نظرات (0)

انحرافات جنسی 4 عورت نمایی یا نمایشگری

خودارضایی در ضمن عمل یا پس ازآن انجام می گیرد. ملاک های تشخیصی "DSM-IV-TR" برای نمایشگری : الف) درطول یک دوره حد اقل 6 ماهه تخیلات برانگیزنده قوی و عود کننده جنسی، امیال شدید جنسی یا رفتارهای نمایش آلت تناسلی به یک بیگانه غیر منتظر روی میدهد. ب) شخص بر اساس این تمایلات جنسی دست به عمل بزند، یا این تمایلات یا خیال پردازی های جنسی سبب ناراحتی شدید یا بروز اشکالات بین فردی شوند.( کاپلان ، سادوک ، 2007 رضاعی، 1387)

محيط هايي كه افراد عورت نما در آنها خود را به نمايش مي گذارند فرق مي كنند. آنها معمولا جلوي مدارس دخترانه يا كليسا ها، در بين جمعيت، ودر پارك ها عورت نمايي مي كنند، امكان دارد فرد عورتنما در اين محيط ها وانمود كند كه مشغول ادراركردن است. گاهي آنها در يك فروشگاه بزرگ فقط باراني بر تن مي كنند، سوتي را بر ميدارند، ودرآن مي دمند، وزماني كه خريداران زن به جهت سوت زننده نگاه مي كنند، باراني خودرا باز مي كنند؛ يا با آلتي  كهبه حالت نعوظ درآمده است به پنجره خانه ضربه مي زنند وخود را به نمايش مي گذارند؛ يا كنار يك زن در سينماي تاريك مي نشينند واستمناء مي كنند. (روزنهان،سلیگمن سیدمحممدی،1380)

افرادیکه این انحراف نمایشگری در آنها به صورت خفیف وجود دارد افرادی هستند که با پوشیدن لباسهای عجیب وغریب یا انتخاب رنگهای تند و زننده، وهمچنین با بیرون گذاشتن قسمتی از بدن خود از قبیل؛ سینه و غیره خود را در معرض تماشا و نظاره دیگران قرار می دهند و در ضمن اینکه با این عمل موجبات تحریک جنسی خود را فراهم می کنند، و دیگران را نیز تحریک می کنند.(انصاری،1371)

نشان دادن اندامهاي تناسلي يا بدن عريان در مكان عمومي، بر حسب اينكه اين عمل توسط يك مرد انجام شده باشد يا يك زن، توسط جامعه به صورت كاملا متفاوتي برداشت مي شود. چنانچه يك مرد در مقابل زني بي خبر لباس خود را در آورد، او عورت نما و زن قرباني محسوب مي شود. در صورتي كه يك زن در مقابل مردي بي خبر عريان شود، مرد تماشاگر جنسي و زن دوباره قرباني قلمداد مي شود. به همين دليل، عورت نمايي و تماشاگري جنسي عمدتا اختلالهاي مردانه و جرمهايي هستند كه غالبا مردان را به آنها متهم مي كنند. (روزنهان،سلیگمن سیدمحممدی،1380)

 

اختلالاتي كه عورت نمايي با آنها همراه شده

این اختلالات شامل: وسواس دزدیدن، سندرم توره و اختلال بیش فعالی و کم توجهی می باشند. (ضیاء الدینی، خردمند،1387).

سبب شناسی انحراف عورت نمایی

رویکرد روانکاوی

 رویکرد روانکاوی اظهار می دارد که عوامل روانپویشی نمایشگری، اظهار مردانگی ازطریق نشان دادن آلت تناسلی ومشاهده واکنش قربانیان نظیر ترس، تعجب یا تنفر- است. در چنین موقعیتی مرد نمایشگر به طور ناخودآگاه احساس اختگی وناتوانی جنسی می کند. همسران این مردها غالبا جانشین مادری می شوند که بیمار ضمن دوران کودکی وابستگی شدیدی به اوداشته است. در سایر انحرافات مربوطه نیز موضوع اصلی از نشان دادن ونگاه کردن مایه می گیرد. ( کاپلان ، سادوک ، 2007 رضاعی، 1387)

به عبارت دیگر، این قبیل افراد با نشان دادن احلیل خود به یک زن غریبه، می کوشند تا از راه تحت تاثیر قرار دادن او به یک احساس توانایی و تسلط جنسی دست یابند؛ زیرا اغلب روان شناسان و روانپزشکان معتقدند که افراد عورت نما از نظر شخصیتی دچار احساس نا ایمنی و عدم اطمینان نسبت به توانایی جنسی مردانه و دچار احساس حقارت، فقدان قاطعیت و از نظر اجتماعی منزوی هستند.(نیکخو،1387)

علاوه بر این تمایلات نمایشگری از روابط فرد با مادرش حاصل می شود که غالبا سلطه جو و بیش از اندازه مراقب حال او بوده است، به علت وجود مادری تهدید کننده، فرد مبتلا به عورت نمایی تا آن حد مضطرب می شود که احساس اختگی و تسلیم می کند.(ستوده،میرزایی،پازند، 1376)

فروید معتقد بود که ریشه انحراف عورت نمایی  در مرحله "خودشیفتگی" به وجود می آید، بدین شرح که "لی بیدو" در سیر تکامل خود، ابتدا در دهان، سپس در مقعد و بعد از آن در آلت تناسلی طفل متمرکز می شود. به نظر فروید نوزاد در مرحله ی دهانی سراسر اید است و نمی تواند خود را از محیط تمیز بدهد. نوزاد تحت کنترل تکانه های زیست شناختی است وبه طور کامل موجودی خود خواه می باشد. در این دوره که مرحله قبل از توجه طفل به افراد و اشیای خارج در محیط پیرامون است، طفل پیوسته به خود توجه دارد و از نگریستن به اعضای بدن خود و لمس کردن آنها لذت می برد و در واقع به خود عشق می ورزد. و اینکه مادر چگونه به خواسته های کودک پاسخ دهد، که در این زمان فقط خواسته های نهاد است، ماهیت دنیای کودک وتثبیت یا گذر کودک از این مرحله و شخصیت او در بزرگسالی را تعیین می کند. حال اگر در این مرحله که طفل فقط به خود توجه دارد و در واقع مظاهر "نارسیسم" یا "خود شیفتگی" در او متجلی است، " لیبیدو" تثبیت گردد، خاصیت روانی " خود شیفتگی" نیز در او باقی خواهد ماند.(انصاری،1371)

ترسم که در آیینه بیند رخ خود را                   گیرد نظر از عاشق و بر خویش کند ناز

فروید علاوه بر عامل"خودشیفتگی"، محرومیت های جنسی را نیز باعث پیدایش انحراف عورت نمایی یا نمایشگری می دانست، به همین علت است که دکتر"لوئی" پزشک دانشمند فرانسوی عقیده دارد که اگر در فاحشه خانه های پاریس بسته شود، درهرکوچه وخیابان شهر پاریس نمونه های شگفت انگیزی از اشخاص منحرف خودنمایی خواهند کرد. دکتر" کارل آبراهام" ودکتر "میشل" معتقدند که ریشه انحراف خود نمایی را "عقده اختگی" در مردان و "رشک آلت مردی" زنان بوجود می آورد، فروید نیز دراین مورد با "دکتر آبراهام"و "دکترمیشل" نیز هم عقیده است، بنابراین این مورد از نظر فروید باید سومین منشا انحراف عورت نمایی باشد. (انصاری،1371)

مورد نمونه

با توجه به اینکه انحراف عورت نمایی یا نمایشگری اختصاص به مردان دارد، "دکتر کارل آبراهام" با ذکر یک پرونده زن مبتلا به انحراف عورت نما به شرح زیر عقیده خود را درباره منشا این انحراف به اثبات رسانده است: خانمی 28 ساله که دارای روابط بسیار صمیمانه با شوهرش بوده، اظهار می دارد: "برای اولین مرتبه در سن 17 سالگی موقعی که  در مقابل آینه ای برهنه شده بودم، ناگهان متوجه شدم که پسر همسایه مشغول تماشای من است. با کشف این موضوع دچارهیجان وافری شدم که نزدیک بود از فرط لذت غش کنم و به خوبی احساس کردم که لذت این عمل برای من به مراتب زیادتر از لذت جنسی در موقع مجامعت است. در تابستان که برای آب تنی به کنار دریا رفته بودم، نیزچند بار با این عمل لذت فوق العادهای بردم."، پس از مراجعه به روان پزشک معلوم شد که خانم نامبرده دارای "رشک آلت مردی" است، یعنی در دوران کودکی(مرحله سوم از رشد روانی جنسی یا مرحله آلتی) با پی بردن به فقدان عضو جنسی که در مردان وجود دارد، احساس حقارت به او دست می دهد و بعلت اینکه اساس خلقت آن با مرد ان تفاوت دارد و فاقد عضو نرینه است، دچار کمپلکس و ناراحتی می شود و این ناراحتی که بر اثر واپس خوردن، به ناخودآگاه رانده می شود، در هنگام مقتضی تجلی و تظاهر می کند و فرد مذکور سعی می کند فقدان عضو نرینه را در خود، با توجه و نمایاندن سینه ها و دیگر اندام هایش جبران کند. پس از اینکه روان کاو، وضع این خانم را تشریح کرد و کمپلکس او را به ضمیرآگاهش آورد، خانم مذکور احساس شرمساری کرد و پس از مدت کوتاهی درمان شد.(انصاری،1371)

رویکرد رفتاری

 این رویکرد عورت نمایی را محصول یادگیری در کودکی می داند؛ یعنی زمانی که فرد هنگام نشان دادن خودش تحریک جنسی شده وناراحتی دیگران از این رفتار ناشایست، موجب برانگیختگی او شده است. با گذشت زمان، تکرار این رفتار به قدری تقویت شده که به صورت عادت درآمده است.(ها لجین، ویتبورنسید محمدی،1388)

رویکرد زیستی

بیماریهای مغزی ممکن است سبب آزاد سازی تکانه های انحرافی گردد. (کاپلان، سادوک،2007| رضاعی،1387)، گزارشهایی در دست است که به همراهی عورت نمایی با اختلال عصب شناسی اذعان کرده اند. این گزارشها آسیب مغزی، بویژه آسیبهای قطعه ی گیجگاهی، را با عورت نمایی مرتبط دانسته اند.لازم به ذکر است، که این اختلال عصب شناسی با بچه بازی یا میل جنسی به کودکان، یادگارپرستی، مبدل پوشی جنسی و آزارگری-آزارخواهی نیز همراه شده است.( لیندزی،پاولآوادیس یانس،نیکخو،1377)، در گزارش دیگری به مواردی از بچه خواهی، عورت نمایی، یادگار پرستی، مبدل پوشی جنسی و آزارخواهی جنسی  در افراد مبتلا به سندرم توره و اختلال بیش فعالی و کم توجهی اشاره شده است.که عوامل ژنیتیکی را در ایجاد این رفتارهای جنسی موثر دانسته اند.(ضیاءالدینی،خردمند،افشار،1387)

درمان ها

درمان روانکاوی

هشيار كردن ناهشيار كه  شرح آن با مورد نمونه در بالا ( دکتر کارل آبراهام ) رفت.

درمان رفتاری

            برای درمان عورت نمایان رویکرد رفتاری، معمولاکاربرد اصول یادگیری، مانند شرطی سازی تقابلی و شرطی سازی بیزاری آور را در بر دارد. فرد باید پیوند بین لذت جنسی و رفتار عورت نمایی را یادگیری زدایی کند، که این کار یا از طریق برقراری پیوندهای تازه بین تمایل جنسی و محرک های مناسب و یا از طریق مرتبط کردن درد و شرمندگی، به جای لذت، با رفتار عورت نمایی صورت می گیرد. برای مثال، درمانگر ممکن است از "شرطی کردن نا آشکار" یا "حساس سازی پنهان "نوعی روش رفتاری، استفاده کند که به موجب آن، درمانجو تجسم می کند در حالی آشنایان او را می بینند، كه مشغول رفتارهای عورت نمایی است، و بدين طريق درمانجو  شرم و خجالت زیادی را متحمل می شود.(هالجین، ویتبورن سید محممدی،1388)

روش دیگر استفاده از "شوک برقی یا مواد شیمیایی تهوع آور"، است كه در آن بیمار به صورت اول شخص، صحنه های هیجان انگیز یک قطعه وصفی درباره ی عورتنمایی راباصدای بلندمی خواند. زمانی که اوبه اوج نشان دادن آلت نعوظ یافته خود میرسد،شوک دردناکی ياموادشیمیایی تهوع آور به او ارائه می شود. وقتی که این عمل به اوج رسیده ناخوشایند می شود، محرک آزارنده اکنون زودتر و در وسط صحنه هیجان انگیز ارائه می شود.(روزنهان،سلیگمن سیدمحممدی،1380)

            "روش ارضا" یا "شرطی سازی دوباره ارگاسمی" روشی است که به صورت متداول به کاربرد شده است. و شکلهای گوناگونی دارد. در این روش، مراجع با استفاده از خیالپردازیهای غیر منحرفانه به خود ارضا گری تا حد رسیدن به ارگاسم می پردازد و سپس در حالی که خیالپردازیهای انحراف آمیز را با صدای بلند بیان می کند به خود ارضاگری ادامه می دهد. از آنجا که نتایج نشان داده اند که ارضای کلامی به تنهایی نیز دارای آثار قابل مقایسه ای با ارضای عملی بوده است، درحال حاضر، روشهای ارضاگری را تحت عنوان "نوارهای ملال آور" در چهارچوب بسیاری از برنامه های درمانگری، گنجانده اند.(دادستان،1382)

در روش درمانگری دیگری به نام "شرم منزجر کننده" که بندرت مورد استفاده قرار می گیرد مراجع به عمل انحراف آمیز خود (عورت نمایی همراه با بیان افکار) تحقق می بخشد و این فرایند روی یک نوار ویدیویی ضبط می شود. سریر(1971) این روش را در مورد 8 بیمار پارافیلیایی به کار برد و نشان داد که نشانه های مرضی 5 نفر از آنها پس از 6 ماه پیگیری از بین رفته است.(دادستان،1382)

"دلزدگی استمنایی"–دراینحالت فرد به مدت نیمساعت بعد از انزال به استمنا کردن ادامه میدهد –که تکلیفی ملال انگیز است–و در عین حال هر نوع تغییر در عورت نمایی را با صدای بلند شرح میدهد. (روزنهان،سلیگمن سید محمدی،1380)

درمان شناختی رفتاری

 نمونه ای ازروش رفتاری- شناختی برای درمان عورت نمایی توسط" مارشال،اسلز وبربری" 1991(به نقل ازلیندزی وپاول،1994) گزارش شده است. آنها به برخی از افراد عورت نما توصیه کردند که هنگاه میل ونیاز شدید به عورت نمایی یک محلول بدبو مانند: اسید والریک را بوبکشند. این عمل به فرد منحرف کمک می کند تا بر افکار انحرافی خود از راه پیوند میان بوی ناخوشایند وتمایلات انحرافی مسلط شود. جنبه دیگری از این نوع درمان حساس سازی نهانی و شناختی است. دراین روش درمانگر کارت هایی رابه بیمار نشان می دهد که روی آن موقعیت های گوناگون برانگیختگی میل به عورت نمایی توصیف شده است و در پشت آن عوارض ناگوار عورت نمایی توصیف شده است. دراین روش درمانگر ازبیمار می خواهد که بیمار روزی سه بار وهربا ر که میل به عورت نمایی دراو به وجود آمد، دو روی این کارتها را بخواند. جنبه دیگری از این درمان شامل ابراز وجود وکنترل فشار روانی، تغییر شناخت های انحرافی از راه ایفای نقش، وتمرین مهارت های ارتباطی با زنان یا مردان است.(نیکخو،1387)

درمان دارویی

 علاوه بر مداخله های روان شناختي، شواهد بالینی متعددی وجود دارد که پاروکستین (پاکسیل) می تواند رفتارهای انحرافی بی اختیار در عورت نمایی را کاهش دهد. (هالجین، ویتبورن سید محممدی،1388).

ابراهیم مقامی

دانشجوی رشته مشاوره دانشگاه شهید چمران اهواز

http://amanelahe.blogfa.com/post/106/%D8%A7%D9%86%D8%AD%D8%B1%D8%A7%D9%81%D8%A7%D8%AA-%D8%AC%D9%86%D8%B3%DB%8C-4-%D8%B9%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%DB%8C%D8%A7-%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4%DA%AF%D8%B1%DB%8C

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
ولی طالبی: مشاور و کارشناس ارشد علوم تربیتی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
  • پنجشنبه 29 شهريور 1397
  • چهارشنبه 31 مرداد 1397
  • پنجشنبه 07 دی 1396
  • يکشنبه 03 دی 1396
  • پنجشنبه 23 آذر 1396
  • جمعه 27 مرداد 1396
  • پنجشنبه 26 شهريور 1394
  • چهارشنبه 13 خرداد 1394
  • چهارشنبه 06 خرداد 1394
  • يکشنبه 12 بهمن 1393
  • چهارشنبه 21 آبان 1393
  • چهارشنبه 23 مهر 1393
  • دوشنبه 21 مهر 1393
  • چهارشنبه 02 مهر 1393
  • يکشنبه 23 شهريور 1393
  • شنبه 22 شهريور 1393
  • پنجشنبه 30 مرداد 1393
  • چهارشنبه 29 مرداد 1393
  • دوشنبه 27 مرداد 1393
  • پنجشنبه 23 مرداد 1393
  • چهارشنبه 22 مرداد 1393
  • پنجشنبه 16 مرداد 1393
  • چهارشنبه 15 مرداد 1393
  • دوشنبه 13 مرداد 1393
  • دوشنبه 06 مرداد 1393
  • يکشنبه 05 مرداد 1393
  • شنبه 04 مرداد 1393
  • چهارشنبه 01 مرداد 1393
  • سه شنبه 31 تير 1393
  • دوشنبه 30 تير 1393
  • يکشنبه 29 تير 1393
  • جمعه 27 تير 1393
  • پنجشنبه 26 تير 1393
  • دوشنبه 23 تير 1393
  • شنبه 21 تير 1393
  • چهارشنبه 18 تير 1393
  • دوشنبه 16 تير 1393
  • يکشنبه 15 تير 1393
  • پنجشنبه 12 تير 1393
  • يکشنبه 08 تير 1393
  • يکشنبه 1 تير 1393
  • يکشنبه 01 تير 1393
  • شنبه 31 خرداد 1393
  • پنجشنبه 29 خرداد 1393
  • چهارشنبه 28 خرداد 1393
  • دوشنبه 26 خرداد 1393
  • يکشنبه 25 خرداد 1393
  • پنجشنبه 22 خرداد 1393
  • چهارشنبه 21 خرداد 1393
  • سه شنبه 20 خرداد 1393
  • دوشنبه 19 خرداد 1393
  • يکشنبه 18 خرداد 1393
  • شنبه 17 خرداد 1393
  • سه شنبه 13 خرداد 1393
  • دوشنبه 12 خرداد 1393
  • پنجشنبه 08 خرداد 1393